Gå til hoved-indhold

Ungdomshuset – og det nye politi

Jagtvej 69 husede igennem en 25-årig periode Ungdomshuset. Stedet var et omdrejningspunkt for alternative strømninger såsom bz-bevægelsen, punkerne og anarkismen. Huset blev samtidig et samlingssted for alternativ musik, kultur og kunstneriske udfoldelser. Jagtvej 69 havde dog en omtumlet historie og i slutningen af 1990erne besluttede Københavns Kommune at sælge det berømte hus. I marts 2007 blev huset, som en konsekvens af salget, ryddet af politiet. På 15-året for rydningen og 40-året for Ungdomshusets oprettelse sætter Politimuseet fokus på den historiske politiaktion.

Fortællingen om rydningen af Ungdomshuset vil samtidig blive sat ind i en bredere historisk kontekst, idet udstillingen dels vil beskrive Ungdomshusets særlige kultur dels politiets indsatskoncepter, der ændrede sig i takt med den nye ungdomskulturs forskellige aktions- og demonstrationsformer, startende med rydningen af Sofiegården i 1969 og kulminerende med rydningen af Ungdomshuset i 2007. Fortællingen om rydningen af Ungdomshuset vil altså også – og ikke mindst – være fortællingen om samfundets og politiets mange forandringer igennem det moderne samfunds sidste årtier.